TEHNICA MOZAICULUI
ADIERE DE VĂNT
Tehnica: mozaic
Dimensiuni: 50 x
53 cm
Mozaicul «Adiere
de vânt» se remarcă prin cromatica sa deosebita, precum și prin alăturarea
celor două tehnici total diferite: mozaicul și pictura. Lucrare prezintă o compoziție dinamică cu două centre de interes,
reprezentată de linii curbe rasucite, cromatica contrastantă și două personaje
zoomorfe aflate in mișcare, în zbor. Cele două tehnici de lucru se îmbină
armonios, iar elementele de limbaj plastic, linia, punctul, pata de culoare se
remarcă cu acuratețe.
ANOTIMPURILE
Cvadiptic
Tehnica: mozaic
Dimensiuni: 4 x 35x67 cm
Lucrarea
,,ANOTIMPURILE" este un cvadiptic. Compusă din patru piese cu aceleaşi
dimensiuni (35x67cm), lucrarea înfăţişează, în viziunea mea, cele patru
anotimpuri (Primăvara, Vara, Toamna şi Iarna), aşa cum se succed si se
manifestă ele în ţara mea. Anotimpurile sunt personificate, reprezentate de
siluete feminine graţioase, sensibile, nobile. Prezenţa fiecărui anotimp este
sugerata prin intermediul culorilor, vegetatiei specifice şi a unui instrument
muzical. Mesajul transmis pe mai multe planuri, stimulează percepţia lucrării
prin mai multe simţuri: văz, auz, miros,
gust. În toate cele patru piese componente ale lucrării, se remarcă prezenţa
soarelui, astru ceresc ce influenţează întreaga natura. În mod inevitabil,
succesiune anotimpurilor, cu temperaturi şi fenomene naturale diferite, te
determină şi antrenează la o continuă adaptare, readaptare. Putem spune că
lucrarea este o graniţă dintre două lumi diferite, dintre o lume imaginară, de
poveste, de linişte şi lumea reală care este într-o continua transformare şi ne
solicită adaptabilitatea permanentă. Influenţe ale acestei lucrări sunt cu siguranţă
arta antichităţii romane (prin tehnica aleasă-mozaic), stilul Art Nouveau (prin
elementele si simbolurile folosite precum si a elementelor de limbaj plastic),
,,Anotimpurile" lui Antonio Vivaldi (prin mesajul acustic transmis de
instrumentele muzicale). Întrega lucrare este o odă adusă Soarelui, Naturii şi
Creatorului ei.
ODETTE
Tehnica: mozaic
Dimensiuni: 50 x
50 cm
Anul creației: 2016
Impresionată încă
din perioada copilăriei de spectacolul de balet ,,Lacul lebedelor" a lui
P.I. Ceaikovski, familiarizată în timpul Facultăţii de arhitectură cu arta
antichităţii romane şi stilul Art Nouveau, lucrarea ,,Odette" este
reprezentare frumuseţii şi graţiei la cel mai înalt nivel. Lucrare reprezintă o
lebădă, una dintre cele mai frumoase creaturi ale Domnului, delicată şi suavă,
un pic sfioasă, a cărei puritate interioară se distinge din propria-i
expresivitate. Lucrarea prezintă doua abordări texturale : una din mozaic şi
alta din chit modelat, delimitate de un semicerc din cupru reprezentând astrul
ceresc coborât în asfinţit. Prin această reprezentare am dorit să sugerez o
reîntoarcere în timp, când mozaicul juca un rol însemnat în decorativism, şi
să-l repun în valoare la timpul prezent, asemenea unei fresce parţial pastrate
şi conservate. Lucrarea ,,Odette" încântă privitorul, transmiţându-i o
stare de linişte şi îndemnându-l parcă la curăţirea şi purificarea sufletului.
CREATURA MARINĂ
Tehnica: mosaic
și papier mache
Particularități:
în relief cu intarsii de matal - cupru
Dimensiuni: 60 x
80 cm
Anul creației: 2016
Creatura Marină
este o lucrare executată în tehnicile mozaic și papier mache. Piesele de mozaic
folosite au diferite forme și sunt din material ceramic. Tehnica papier mache
m-a ajutat să dau volume unor elemente ale compoziției, iar intarsiile de metal
- cupru le-am folosit pentru a delimita anumite forme. Lucrarea înfățișează un
fel de creatură mitologică, o creatură a apelor. În compoziția lucrării se
remarcă forma spiralei folosită în mod repetitiv.
CREATURA
ÎNARIPATĂ
Tehnica: mosaic
Particularități:
în relief cu intarsii de matal –cupru și piese mozaic din sticlă
Dimensiuni: 60 x
80 cm
Anul creației: 2016
Creatura
Înaripată este o lucrare executată în tehnicile mozaic și papier mache. piesele
de mozaic au diferite forme și sunt din material ceramic și sticlă (ochiul).
tehniva papier mache m-a ajytat să dau volume unor elemente ale compoziției,
iar intarsiile de metal - cupru le-am folosit pentru a delimita anumite forme.
Lucrarea înfățișează un fel de pasăre preistorică, ocreatură înaripată, ce pare
a se fi păstrat în timp asemenea unei fosile preistorice. forma lenticulară
este folosită pentru a sugera atât ochiul, cât și penajul colorat al păsării.
ÎMBRĂȚIȘARE
Tehnica: mozaic
și papier mache
Particularități:
în relief, cu intarsie de metal - cupru
Dimensiuni: 50 x
50 cm
Anul creației:
2017
Lucrarea
’’Îmbrățișare’’ este realizată în tehnica mozaicului de către Raluca-Ioana
Enăchescu, artistă ce deschide drum nou în această tehnică, continund pe cel al
tradiției și modernizează, introducând elemente noi precum intarsiile de
metal-cupru (în cazul de față Soarele), combinănd printre piesele ceramice
preponderente și piese de sticlă sau marmură (după caz) și combinănd cu tehnica
papier mache creză volum unor elemente din cadrul compozițiilor sale (în cazul
de față aripile păsării).
Lucrarea
’’Îmbrățișare’’ reprezintă o lebădă alba, una dintre cele mai frumoase creature
ale Domnului, delicate și suavă, care reprezintă întruchiparea inocenței și a
iubirii, a dăruirii fără limite. Pasărea este reprezentată cu aripile deschise,
îmbrățișând sugestiv Soarele.
Compoziția
lucrării este aproape simetrică, dar cromatica și așezarea pieselor de mosaic
imprimă lucrării dinamism și vivacitate.
Lucrarea este un
indemn la iubire în cea mai pură formă. Soarele încălzește natura cu razele lui
iar lebăda transmite dragoste și afecțiune, imbrațișări necondiționate.
ÎNGERUL PĂZITOR
Tehnica: mozaic
Particularități: cu intarsie de metal - cupru
Dimensiuni: 55 x 110 cm
Anul creației: 2017
ELEMENTELE PRIMORDIALE
Cvadiptic
Tehnica: mozaic
Dimensiuni: 4 x 35x67 cm
MAMA NATURĂ
Cvadiptic
Tehnica: mozaic
Dimensiuni: cm
Anul creatiei: 2019
PĂUN
Tehnica: traforarea lemnului, vitraliu Tiffany, pictură
Materiale : lemn
pictat în culori de vitraliu și sticlă
Dimensiuni: 50 x
80 cm
Anul creației
2015
Realizată în
tehnici mixte – traforarea lemnului, vitraliu Tiffany şi picură în culori de
vitraliu, lucrarea ,,Păun" propune ca temă o pasăre deosebită,
multicoloră, un păun care capteze întreaga atenție a privitorului. Încadrat
într-un arc gotic ogival, înconjurat de pete de culoare, păunul se citeăte cu
mare claritate, etalandu-și cu grație penajul viu colorat. Se remarcă prezenţa
tutelară a soarelui, care atrage privirile în colțul din stânga sus, iar
întrega compoziţie este echilibrată prin distribuţia riguroasă a celor zece
discuri din sticlă colorată, ce sugereză penajul caracteristic păsării.
Influenţată de stilul Art Nouveau, lucrarea ,,Păun" este o creaţie
armonioasă, veselă, colorată, obtimistă şi
delectează ochiul și bucură sufletul.
DOR
Diptic
Tehnica: traforarea lemnului, colaj textil, pictură
Materiale : lemn
pictat in culori de vitraliu, textile (tafta, satin, fir argentin)
Dimensiuni: 2 x
55 x 77 cm
Anul creației:
2016
Lucrarea ,,Dor’’ se remarcă în primul rând prin simetria compoziției, prin cromatica sa , precum
și prin simbolurile care alcătuiesc intreaga «scenă». Diferitele texturi
contrastante ce intră în componența lucrării, materiale reci-calde,
mate-lucioase sunt alese cu atenție. Tehnica de traforare a lemnului și tehnica
colajului textil se imbină armonios fiind susținute de cromatica atent aleasă
fiecărui element-simbol.
Lucrarea ,,Dor’’ pornește de la mitul ,,Adam și Eva’’, cele două personaje primind de data asta
pedeapsa despărțirii. Aceasta ruptură este vizibilă, iremediabilă iar durerea
nu este doar a celor doua personaje, ci este preluată și impărtășită și de
către natură.
In lucrare
,,Dor’’ se observa un permanent dialog între elemntele feminine (Luna, femeia)
si cele masculine (Soarele, bărbatul), dialog evidențiat chiar și prin cele
doua tehnici de lucru folosite,
echivalente indeletnicirilor –
cusutul și dulgheria.
Lucrarea ,,Dor’’
are o dimensiune terestră dar în același timp și una cosmică. Copacul și cei
doi îndrăgostiți, cerul și astrele au o legatura tainică și totodată,
indisolubilă.
EVADARE ÎN LIBERTATE
Tehnica: bricolaj, tesut, pictura
Materiale : lemn
pictat in culori de ulei, lana
Dimensiuni : 50 x
80 cm
Anul creației: 2016
Lucrarea a fost
creată pentru Expoziția ,,CusiSmArt”, desfășurată în periioada 13-28 mai 2016
la sediul Uniunii Cineaștilor din România(UCIN).
Lucrarea reflectă
un anumit moment al vieții mele personale, moment în care am evadat din viața familială,
și m-am rupt de acele răspunderi pe care o soție și o mamă le are față de cămin
și care m-au încorsetat mulți ani, nepermițându-mi propria-mi exprimare. Odată
cu evadarea, au urmat încercările, căutările, iar într-o zi, așa dintr-o dată
m-a fulgerat dorința de a recupera ghergheful bunicii și de a învăța să țese.
Am descoperit , cu totul întâmplător, că această tehnică se preda la secția
,,Decorațiuni interiore’’ a artistei Elena Borundel, în cadrul Școlii de artă
București. Odată ajunsă în acea sală de curs, profesoara, asemenea unui înger,
mi-a deschis ,,Poarta’’, introducându-mă în lumea artei și a creației de înaltă
clasă, învățându-mă multe tehnici de lucru și cerundu-mi standarde ridicate de
creație, demne de expoziție.
Am ales ca mod de
reprezentare, calul, animal mult exploatat de către om de-a lungul vremilor,
care a fost și el eliberat, odată cu inventarea motorului cu aburi, apoi a
dezvoltarii mijloacelor de transport motorizate.
Așadar, am
descoperit faptul că arta îți oferă exprimarea liberă a propriului eu.
PICTURĂ PE STICLĂ
COPACUL DIN
SUFLET
Tehnica: pictură pe sticlă
Materiale :
sticlă, foiță de cupru, cupru, culori de vitraliu
Dimensiuni : 35 x 40 cm
Anul creației: 2015
ORIZONTURI
Tehnica: gravură și pictură pe sticlă
Materiale :
culori de ulei, foiță de cupru, sticlă
Dimensiuni : 35 x 40 cm
Anul creației: 2015
FUIOR DE NATURĂ
Tehnica: pictură pe sticlă
Dimensiuni : 35 x
40 cm
Anul creației: 2015
PICTURĂ ULEI
LOCUL SFINȚIT
Tehnica : ulei pe
placaj
Dimensiuni : 17 x
25 cm
Anul creației :
1978
Lucrare în
colaborare cu Mihai-Gabriel Enăchescu (tatăl artistei)
Tatăl meu,
arhitectul Mihai-Gabriel Enăchescu, a fost părintele căruia îi datorez cel mai
mult din educația mea…mi-a deschis interesul către artă, sub toate aspectele
ei, muzică, arte vizuale, arhitectură, fotografie, etc. E a fost cel care îmi
spunea mereu ,,Tu ai talent’’, dar la acea vreme, și chiar mult timp nu l-am
descoperit.
La vârsta de 4
ani și cca 5 luni, a avut răbdare cu mine și mi-a pus pensula și uleiurile sale
la discreție, iar eu copil neștiutor am mâzgâlit, cu oarecare nerăbdare. Așa au
ieșit cerul, stâncile, un șuvoi de apă, un brad crescut pe înălțime la scăparea
din neîndemânare a pensulei.. Apoi m-am plictisit și am plecat…dar el,
nu a lăsat lucrarea neterminată. Eu pictasem din întâmplare,,locul’’, iar el cu
înțelepciunea-i de adult, l-a ,,sfințit’’ desenăd cu discreție o mica biserică.